Vi er opptatt av å kunne gi oppdragsgivere den tjenesten oppdragsgiver etterspør, og vil kunne tilpasse den enkelte tjenesteleveranse i tråd med oppdragsgivers behov. Dette innebærer blant annet at våre avdelinger er åpne for kortere tjenestetilbud i påvente av konkurranseutsetting, rammeavtale eller annet.
I Viken Bo og Omsorg skal alt av tjenestetilbud dokumenteres. Oppdragsgivere og spesialisthelsetjeneste skal orienteres, og det faktiske tjenestetilbudets innhold ved avtale intervaller. Våre avdelinger er tilgjengelige for besøk av oppdragsgivere og spesialisthelsetjeneste når disse måtte ønske dette. All dokumentasjon gjøres tilgjengelig for oppdragsgivere ved behov.
Viken Bo og Omsorg har utviklet et kvalitetssystem som skal ivareta alle forhold beskrevet i forskrift om Kvalitet i helse og omsorgstjenesten FOR-2003-06-27-792, Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, Internkontrollforskriften og HMS-Forskriften. Ivaretakelsen av kvalitetssystemet måles på den enkelte avdeling fire ganger hvert år, gjennom internkontroller og kvalitetskontroller. Kopi av svar fra gjennomførte internkontroller og kvalitets-kontroller sendes fortløpende respektive oppdragsgivere. I våre boliger har vi satt som mål at 66 % av vårt personell skal ha relevant høyskoleutdanning innen helse- og sosialfaglig.
Det er et fastsatt mål for Viken Bo og Omsorg at tjenestene som gis til den enkelte bruker, skal gjennomføres på en slik måte at brukerne i størst mulig grad skal settes i stand til å leve et verdig liv med et minimum av tjenesteyting. Dette innebærer trening til å bli mindre hjelpavhengig.