Aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede midler per hode. Hvert år jobber 7 000 fantastiske frivillige landet over med organiseringen av TV-aksjonen i sin kommune. Målet er at 100 000 bøssebærere skal besøke alle husstander i Norge i løpet av to timer én søndag i oktober.
TV-aksjonen er en nasjonal dugnad der hele Norge deltar: Kongehuset, Stortinget, regjeringen, fylkeskommuner, kommuner, næringsliv, skoler, menigheter, lag og foreninger og lokalsamfunn.
TV-aksjonen, slik vi kjenner den i dag, har vært gjennomført hver høst siden 1974, men innsamlingsaksjonen er mye eldre. Den aller første gangen NRK stilte seg til rådighet for et veldedig formål var i februar 1946, for aksjonen «Nasjonalhjelpen for krigens ofre og de falnes etterlatte». Kong Haakon var innsamlingsaksjonens høye beskytter, og aksjonens slagord var «Du må ofre noe – mange ofret alt». Flyvåpenet sendte et Catalina-fly og folk fra Nasjonalhjelpen reiste landet rundt for å mobilisere folket til å gi.
NRK eier merkevaren TV-aksjonen og NRKs innsamlingsråd tildeler TV-aksjonen. Tildelingen skjer etter søknad fra organisasjonene som ønsker å få TV-aksjonen. Innsamlingsrådet har også en viktig oppgave med å påse hvordan det innsamlede beløpet brukes.
Les mer om utvelgelsesprosessen her.
TV-aksjonen koordineres av et sekretariat. Sammen med de øvrige ansatte i organisasjonen og TV-aksjonens fylkesansatte bygges årets TV-aksjon.
Ute i hvert enkelt fylke og i storbyene etableres det fylkes- og byaksjonskomiteer. Videre opprettes det rundt 500 kommune- og bydelskomiteer, som består av TV-aksjonens 7 000 frivillige.
I kommunene og nærmiljøene står de frivillige på for å engasjere skoler, næringsliv, trossamfunn, lag og foreninger. De rekrutterer bøssebærere, og organiserer bøsseinnsamlingen. På selve aksjonsdagen besøker 100 000 bøssebærere 2,5 millioner husstander i Norge.
TV-aksjonen er ikke bare en innsamlingsaksjon, det er også en omfattende holdnings- og informasjonskampanje som innebærer bred dekning i media, et eget undervisningsopplegg og samarbeid med det frivillige Norge. I tillegg er det en direktesending på NRK på selve aksjonsdagen, som gir flere hundre tusen seere et godt innblikk i hvordan organisasjonen arbeider og hva TV-aksjonsmidlene skal brukes til.
Gjennom TV-aksjonen jobber vi både lokalt, nasjonalt og globalt med å oppfylle FNs bærekraftsmål. Selve organiseringen av TV-aksjonen oppfyller bærekraftsmål nummer 17: Samarbeid for å nå målene. Samarbeid er et helt sentralt nøkkelord for å nå verdens viktigste mål. Vi må samarbeide over landegrenser og på tvers av sektorer. Hver og én av oss kan og bør bidra.
For privatpersoner er det hovedsakelig på selve TV-aksjonsdagen at man kan gi. Organisasjoner, næringslivsaktører og andre bidragsytere kan velge å gi før aksjonsdagen. Det kan man gjøre ved å registrere beløpene sine på TV-aksjonens giversider og få en faktura tilsendt, eller ved å bruke Spleis for å starte egne innsamlinger.
Har du spørsmål om å være bøssebærer, eller om hva som skjer rundt TV-aksjonen der du bor? Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder.
NRK TV-aksjonen er verdens største dugnad. 7 000 fantastiske frivillige over hele landet jobber for å mobilisere 100 000 bøssebærere, og organisere TV-aksjonen lokalt. Det lokale engasjementet er noe av det som gjør TV-aksjonen helt unik.